Vidste du at…..

Vælger du brød med nedenstående mærke på indpakningen, får du et brød, der indeholder mere fuldkorn end et uden mærket. Dette mærke gør det altså nemmere at finde brød med højt kostfiberindhold:

 

Når du køber eller bager dit eget brød, er det godt for din sundheds og mætheds skyld, at der i melet er bevaret både skaldele og kimdele. Det er nemlig i disse dele af kornet, at de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder. Det er i øvrigt en udpræget misforståelse, at fuldkornsbrød skal indeholde synlige kerner for at være fiberrigt. Fuldkornsbrød kan sagtens være bagt på fuldkornsmel, uden at man kan se kernerne. Faktisk behøver fuldkornsbrød ikke engang at se groft ud. At et brød er mørkt er i sig selv desværre ikke en garanti for, at der er fuldkorn i. Der findes mange brød på supermarkedernes hylder eller i bagerforrretninger, som ser mørke ud, idet der er tilsat malt. Men det gør IKKE brødet til et fuldkornsbrød, det er slet ikke sikkert, at der overhovedet er fuldkorn i. Spørg bageren og/eller læs ingredienslister på pakkerne

Se: www.altomkost.dk eller www.fuldkorn.dk eller www.fakd.dk

BMI (body mass index) er kun en af flere parametre efter hvilke, man kan vurdere, om en person er over- eller undervægtig. Hvis talen er på sundhed, er forholdet mellen talje og hofte, talje/hofte ratioen, mere rigtig. Er man kraftig ned om bagdelen, er det nemlig mindre usundt end at have et “bælte” i taljen. Nedenfor ser du de tal for livvidden, som det anbefales, at man forsøger, at holde sig under:

Kategori
Kvinder
Mænd
Normalvægt
< 80 cm
<94 cm
Moderat overvægt
80-88 cm
94-102 cm
Svær overvægt
>88 cm
> 102 cm
Se www.hjerteforeningen.dk – og led under æbler og pærer